پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده

ساخت وبلاگ
تست ارزیابی خشم شما در زندگی زناشویی،آیا در زندگی مشترک‌تان فرد عصبی هستید؟ از طریق پاسخ به چند سوال روانشناسی می‌توانید میزان خشم خود را اندازه‌گیری کنید. در طول هفته گذشته در چه فواصل زمانی خشمگین شده‌اید؟ به میزان خشم‌تان از 1 تا 10 چه نمره‌ای می‌دهید (1ملایم و 10 خیلی شدید است.) آیا بیشتر از 20 دقیقه طول می‌کشد خشم شما فروکش کند؟ هنگامی که همسرتان از شما انتقاد می‌کند آیا به‌شدت عکس‌العمل نشان می‌دهید؟ اگر در یک روز بارانی منتظر همسرتان در زیر باران باشید و او کمی دیر کند آیا این تاخیر شم پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده...
ما را در سایت پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان tanzimekhanevadeh بازدید : 187 تاريخ : شنبه 30 مرداد 1395 ساعت: 23:14

وابستگی به همسر خوب است یا بد همیشه به ما گفته اند ازدواج یعنی «یکی شدن» و «برای هم بودن»، حالا چطور کسانی که دقیقا بر اساس همین ایده آل ها عمل می کنند بیشتر احتمال دارد طلاق بگیرند؟ راستش قضیه به این سادگی ها نیست. اگرچه افسانه یکی شدن در عشق در فرهنگ ما دیده می شود، کسانی بیشتر به آن عمل می کنند که در خانواده پدری خودشان هم یاد نگرفته اند خود را از نظر عاطفی مستقل کنند. فرایندی که روانشناسان به آن می گویند «خودتمایزیافتگی». حالا اگر کسی با خودتمایزیافتگی پایین وارد رابطه ازدواج شود، این بار به جای پدر یا مادرش، از لحاظ عاطفی به همسرش می چسبد. از آنجا پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده...
ما را در سایت پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده دنبال می کنید

برچسب : وابستگی به همسر,وابستگي به همسر,وابستگی همسر به خانواده اش,وابستگی همسر به خانواده,وابستگی همسر به مادرش,وابستگی همسر به خانواده خود,وابستگی به شوهر,وابستگي به زن شوهردار,وابستگی شدید به همسر,وابستگی عاطفی به همسر, نویسنده : محمد رضا جوادیان tanzimekhanevadeh بازدید : 184 تاريخ : يکشنبه 24 مرداد 1395 ساعت: 10:06

چطور خودمان را در دل خانواده همسر جا کنیم

چطور خودمان را در دل خانواده همسر جا کنیم

کار چندان آسانی نیست که بتوانیم خودمان را در دل خانواده همسرا جا کنیم چرا که بسیاری از آنها هنوز همانند قدیمی‌ها فکر می‌‌کنند و عروس خوب را عروس حرف گوش‌کن می‌دانند اما نگران نباشید کار نشد ندارد می‌‌‌خواهیم به شما یاد دهیم چطور بهترین عروس دنیا شوید.


اولین قدم برای برقراری یک ارتباط خوب


اگر می‌خواهید ارتباطي خوب داشته ‌باشید باید از شناخت خودتان شروع کنید و این دردست‌ترین منبع قابل تغییر است. شناخت ما از خود می‌تواند نقاط ضعف و قدرت‌مان را نشان دهد تا درصدد برطرف کردن این نقاط ضعف باشیم. خیلی از مراجعان مبتلا به تکرار اشتباهات خودشان هستند و حتی تمام تلاش‌شان را می‌کنند تا اطرافیان را تغییر دهند. مثلا دخترخانمی که بسیار حساس و زودرنج است از کوچک‌ترین مسئله از طرف خانواده همسر ناراحت شده و باعث ناراحتی و تشنج در خانواده می‌شود. اگر دقت کنیم می‌بینیم که این دخترخانم در خانواده خود نیز این مشکل را داشته و به فکر حل آن برنیامده است یا مثلا پسری که وقت‌شناس نیست و در خانواده خود کسی اهمیت این موضوع را به او نیاموخته و چه بسا موقعیت‌ها و شرایط خوبی را نیز از دست داده است، بعد از ازدواج نیز بابت این قضیه مشکلات زیادی را با همسر خود پیدا می‌کند.

پدر و مادر همسر مثل والدین خودمان هستند؟


من با این گفته که پدر و مادر همسرمان را مثل پدر و مادر خودمان بدانیم موافق نیستم. اگر پدر و مادر همسرمان را فقط پدر و مادرعزیز همسر عزیزمان بدانیم مسئله خیلی راحت‌ترمی‌شود. این موضوع را از همان اول در خودمان حل کنیم که همان احساس و احترامی که من نسبت به پدر و مادر خودم دارم همسرم نیز نسبت به پدر و مادر خودش دارد و هیچ‌وقت به دنبال تغییر این احساس نباشیم چراکه جز آسیب زدن به همسرمان، فایده دیگری ندارد. اگر این مسئله را بپذیریم و در ارتباطات با مسائل پیش آمده لحاظ کنیم خیلی از مشکلات اصلا به وجود نمی‌آید. مسئله بعدی نیز حفظ استقلال و تمامیت خانواده نوپای خودمان است. خیلی از مشکلاتی که بین فرد و خانواده همسرش پیش می‌آید به دلیل رعایت نکردن این حریم است.

رفت و آمدها را چطور کنترل کنیم؟


این موضوع به توافق شما با همسرتان بستگی دارد،مثلا اگر هردوی شما افراد برونگرا یا درونگرایی هستید به راحتی می‌توانید در مورد تعداد و زمان رفت‌وآمدها به تفاهم برسید.مشکل زمانی است که یکی از زوج‌ها درونگرا و دیگری برونگراست که در این مورد هم با شناخت شخصیت و علايق طرف مقابل به جای قضاوت و تحمیل نظرمان می‌توانیم به نظر مشترکی دست پیدا کنیم.پس در این مورد خود دو نفر تصمیم می‌گیرند.

چگونه با دخالت خانواده همسر مقابله کنیم؟


اول خونسردی خود را حفظ کنید.آدم عصبانی نه تنها خوب به مسئله پیش آمده فکر نمی‌کند بلکه باعث می‌شود اطرافیان نیز در مورد گفته‌های او شک کنند. بعد به آنها بگویید در مورد گفته یا پیشنهاد آنها فکر خواهید کرد، اگر موضوع اینجا تمام نشد و آنها در این خصوص پافشاری کردند به آنها یادآوری کنید که شما و همسرتان در زمان مناسب با هم همفکری کرده و تصمیم خواهيد گرفت.در مواردی که آنها به حریم شما احترام نگذاشته و خواهان تاثیرگذاری بیشتری در زندگی و تصمیمات شما هستند باید صریحا این موضوع را به آنها یادآوری کنید که این موضوع را در زمان مناسب و با همسرتان بررسی خواهید کرد.

برچسب‌‌هایی به نام مادرشوهر و عروس


اینکه ما با چه نگرشی وارد زندگی جدید می‌شویم بسیار مهم است. مثلا اگر به عنوان یک دختر خانم در خانواده‌ای بزرگ شده‌اید که مادربزرگ و پدربزرگ همه تصمیمات مهم را می‌گرفتند و این باعث عصبانیت و نارضایتی و غصه خوردن مادرمان از دست پدرشوهر و مادرشوهرش بوده، در این حالت احتمالا ذهنیت خوبی نسبت به خانواده شوهر نخواهید داشت؛ از طرف دیگراغلب ما در مورد مادرشوهر یا عروس افکار منفی‌ای داریم که باعث جهت‌گیری منفی و رفتار منفی در ما می‌شود. مثلا در نظر بگیرید اگر مادر ما از ما کاری را بخواهد که در توان ما نیست و برایمان سخت است کم پیش می‌آید که از دست او ناراحت شویم و تلاش‌مان را می‌کنیم تا آن کار را انجام دهیم و اگر هم نتوانستیم موضوع خیلی کش پیدا نمی‌کند.حالا در نظر بگیرید اگر مادرشوهر از عروس تقاضایی داشته باشد که حتی دشواری کمتری نسبت به تقاضای مادرمان دارد، چه فکری خواهیم کرد؟ چه واکنشی نشان می‌دهیم؟ اگر نپذیریم چه مسائلی پیش خواهد آمد؟ پیامدهای این نپذیرفتن حتی سال‌های سال گریبانگیر ما خواهد بود.

اگر از خانواده همسرتان دلخورید...


این مسئله اجتناب‌ناپذیر است پس برای آن آماده باشید. شما با خانواده‌ای که تاکنون تعاملی به این شکل نداشتید وارد ارتباط شده‌اید و حتما اختلاف نظر و سوءتفاهم پیش خواهد آمد. منتها بهترین روش برای حل مسئله ارزیابی درست مسئله و اتخاذ بهترین و مناسب‌ترین تصمیم و در نهایت عملی کردن تصمیمم‌تان است.اول مسئله‌ای که باعث ناراحتی شما شده است را بررسی کنید؛ مشکل اصلی چیست؟ اگر مادر یا خواهر یا نزدیکان خودتان این ناراحتی را به وجود می‌آوردند چه فکری درباره آنها می‌کردید، بعد سعی کنید خودتان را جای‌ آنها بگذارید و اتفاق پیش آمده را از نظر آنها ببینید، وقتی به اینجا رسیدید متوجه می‌شوید که بهتر و منطقی‌تر دارید موضوع را بررسی می‌کنید، حالا بعد از تشخیص مشکل آن را ارزیابی کنید؛ موضوع چقدر برای‌تان مهم است آیا نادیده گرفتن آن بهتر است یا صحبت کردن درباره آن؟بعد که تصمیم گرفتید آن را خودتان عملی کنید. در اینجا بهتر است بگویم خودتان مشکلات را حل کنید و آنها را به همسرتان موکول نکنید.حتی برخی مواقع بهتر است اصلا همسرتان را وارد مشکلات نکنید.

1+11  نکته طلایی برای جا کردن خودتان در دل خانواده همسر


1.‌ سعی کنید تا حد امکان در حضور مادرشوهرتان عصبانی نشوید. با رعایت ادب، نظرتان را در مورد موضوع مورد بحث اعلام کنید، اما صدای‌تان را بلند نکنید. پیش از آنکه کار به جاهای باریک برسد، با ادب و فروتنی بحث را خاتمه دهید.

‌2. اگر شما آن فردی هستید که مادرشوهرتان دوست دارد وقتش را با وی در آشپزخانه بگذرانيد تا هم به او کمک كرده و هم احساس تنهایی نکند، گهگاهی همراهی کنید اما زیاده‌روی نکنید تا این عمل به وظیفه همیشگی‌تان تبدیل نشود. شاید فقط آخر هفته‌ها!

‌3. هیچ وقت رابطه همسرتان را با خانواده‌اش زیر سؤال نبرید زیرا این کار تاثیر بدی روی رابطه شما و همسرتان می‌گذارد. تلاش کنید بیشتر درباره مادرشوهرتان، علاقه‌مندی‌هایش و خلق و خویش بدانید.

‌4. ســعی کنید برای تصمیم‌گیری‌های  بزرگ خانه، نظر مادرشوهرتان را جویا شوید. بدین ترتیب هم از به وجود آمدن درگیری‌های احتمالی پیشگیری کرده‌اید و هم برای او احترام قائل شده‌اید.

‌5. با پیشنهادات خانواده همسر در حضور آنها، موافقت کنید ولی اعلام کنید که تصمیم‌تان را بعد اعلام خواهید کرد. سپس در تنهایی نظر واقعی خود را به همسرتان بگویید و باهم تصمیم نهایی را بگیرید و توسط او تصمیم خود را به خانواده‌اش اعلام کنید.

‌6. در بحث‌های خانوادگی آنها شرکت نکنید و از اظهارنظر کردن جدا خودداری کنید.

‌7. همیشه به خصوص در حضور مادرشوهر به وضعیت شوهرتان برسید.

‌8. در حضور خانواده شوهر به پسرشان احترام بگذارید و این را بدانید که با اولین بی‌احترامی به شوهر آن هم در حضور مادرشوهر، به او نشان دادید که اختلاف دارید و به او اجازه دادید که در زندگی خصوصی‌تان دخالت کند.

9. ‌در بحث‌ها و جدال‌های خانوادگی بهتر است شما حرفی نزنید. مطمئنا او با رفتارها و خصوصیات خانواده‌اش بهتر آشناست. پس در مواردی که میان شما و خانواده‌اش مسئله‌ای ایجاد شد قضاوت را به او بسپارید.

10. ‌هرکاری که امروز انجام می‌دهید، چند ماه دیگر به عنوان وظیفه شما تلقی می‌شود. پس مراقب کارهای‌تان باشید.

‌11. مادر شوهرتان با شما همسن و سال نیست. پس همواره احترام او را حفظ کنید و در شوخی کردن با او حد و مرز خاصی داشته باشید.

‌12. هرگز تعلق خاطر همسرتان به خانواده‌اش را کم‌اهمیت تلقی نکنید و سعی نکنید بین او و خانواده‌اش فاصله بیندازید.با این کار نسبت به این قضیه حساس‌تر کرده و بیشتر طرف خانواده‌اش هدايت مي‌كنيد.

منبع:مجله زندگی ایده آل/برترین ها

پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده...
ما را در سایت پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده دنبال می کنید

برچسب : , چطور خودمان را دوست داشته باشیم , چطور خودمان را بشناسیم , چطور خودمان را ببخشیم , چطور خودمان را لاغر کنیم , چطور خودمان را بیمه کنیم , چطور خودمان را معرفی کنیم , چطور خودمان را , کنیم , چطور خودمان را دوست بداریم , چطور خودمان را هیپنوتیزم کنیم , چگونه خودمان را , کنیم , , نویسنده : محمد رضا جوادیان tanzimekhanevadeh بازدید : 189 تاريخ : يکشنبه 17 مرداد 1395 ساعت: 6:28

پرسش نامه دکتر بک یکی از بهترین معیار های روان پزشکی است برای تعیین سطح افسردگی .این پرسش نامه را به دقت بخوانید و به سوال های آن یک به یک پاسخ دهید

۱

۰ )من غمگین نیستم

۱) من غمگینم

۲)غم و غصه از زندگی من دست بر نمی دارد

۳) دیگر تحمل این زندگی را ندارم

۲

۰) من به آینده خوشبینم

۱)امیدی به آینده ندارم

۲)احساس می کنم که آینده خوبی در انتظارم نیست

۳)هیچ روزنه امیدی در زندگی ام نیست

۳

۰)من ناکام نیستم

۱)من از دیگران ناکام ترم

۲)وقتی به گذشته نگاه می کنم می بینم تمام زندگی ام شکست و ناکامی بوده است

۳)من یک شکست خورده تمام عیارم

۴

۰)مثل گذشته از زندگی ام رضایت دارم

۱)مثل گذشته از زندگی لذت نمی برم

۲) از زندگی ام رضایت واقعی ندارم

۳)از همه چیز و همه کس ناراضی ام

۵

۰)احساس گناه و تقصیر نمی کنم

۱)گاهی اوقات احساس گناه می کنم

۲)اغلب اوقات احساس گناه و تقصیر دارم

۳)همیشه احساس گناه و تقصیر در من است

۶

۰)انتظار مجازات ندارم

۱)احساس می کنم ممکن است مجازات شوم

۲)انتظار مجازات دارم

۳)مطمئنم مجازات می شوم

۷

۰)من از خودم رضایت دارم

۱)من از خودم ناراضی ام

۲)از خودم بدم می آید

۳)من از خودم متنفرم

۸

۰)من بدتر از دیگران نیستم

۱)گاهی از خودم به خاطر خطاهایم انتقاد می کنم

۲)همیشه به خاطر خطاهایم خودم را سرزنش می کنم

۳)برای هر اتفاق و حادثه ای خودم را سرزنش می کنم

۹

۰)هیچ وقت به خودکشی فکر نمی کنم

۱) فکر خودکشی به سرم زده ولی هیچ وقت اقدام به خود کشی نکرده ام

۲)به فکر خودکشی هستم

۳)اگر بتوانم خودکشی می کنم

10

0)بیش از حد معمول گریه نمی کنم

۱)بیشتر از گذشته گریه می کنم

۲)همیشه در حال گریه کردنم

۳)قبلا زیاد گریه می کردم اما حال با آن که دلم می خواهد نمی توانم گریه کنم

۱۱

۰)کم حوصله تر از گذشته ام

۱) از گذشته کم حوصله ترم

۲)اغلب اوقات کم حوصله ام

۳) همیشه کم حوصله ام

۱۲

۰)مثل همیشه مردم را دوست دارم

۱)کمتر از گذشته به مردم علاقمندم

۲)تا حدود زیادی علاقه ام را به مردم از دست داده ام

۳)از همه مردم سیر شده ام و دیگر به هیچ کس علاقه ای ندارم

۱۳

۰)مثل گذشته تصمیم می گیرم

۱)کمتر از گذشته تصمیم می گیرم

۲)نسبت به گذشته تصمیم گیری برایم سخت تر شده است

۳) قدرت تصمیم گیری ام را کاملا از دست داده ام

۱۴

۰)جذابیت گذشته را دارم

۱)نگرانم که جذابیتم را از دست بدهم

۲) احساس می کنم که جذابینم را روز به روز بیشتر از دست می دهم

۳)من زشت هستم

۱۵

۰)به خوبی گذشته کار می کنم

۱) به خوبی گذشته کار نمی کنم

۲)برای هر کاری مجبورم به خودم فشار بیاورم

۳)دستم به هیچ کاری نمیرود

16

0) مثل گذشته خوب می خوابم

۱)مثل گذشته خوابم نمیبرد

۲)یکی دو ساعت زودتر از معمول از خواب می پرم و دوباره خوابیدن برایم سخت می شود

۳)چند ساعت زودتر از معمول از خواب می پرم و دیگر خوابم نمی برد

۱۷

۰)بیشتر از گذشته خسته نمی شوم

۱)بیشتر از گذشته خسته می شوم

۲)از انجام هر کاری خسته می شوم

۳)از شدت خستگی هیچ کاری نمی توانم انجام دهم

۱۸

۰)اشتهایم هیچ تغیری نکرده است

۱)اشتهایم به خوبی گذشته نیست

۲)اشتهایم خیلی کم شده است

۳)تازگی ها هیچ اشتهایی به غذا ندارم

۱۹

۰)اخیرا وزن کم نکرده ام

۱)تازگی بیش از دو و نیم کیلو وزن کم کرده ام

۲)تازگی بیش از پنج کیلو وزن کم کرده ام

۳) تازگی بیش ازهفت کیلو وزن کم کرده ام

۲۰

۰)بیش از گذشته بیمار نمی شوم

۱) سردرد و دل درد و یبوست دارد اذیتم می کند

۲)به شدت نگران سلامتم هسنم

۳)آنقدر نگران سلامت خود هستم که دست و دلم به هیچ کاری نمی رود

۲۱

۰)میل ج…. ام هیچ تغیری نکرده است

۱) میل ج…. ام تازگی کمتر شده است

۲)میل ج…. ام خیلی کم شده است

۳)اصلا هیچ میل ج…. در من باقی نمانده است

تفسیر تست

ابتدا باید نمره ها را با هم جمع کنید

۱۰-۱شما افسرده نیستید

۱۶-۱۱خطرناک و شدید است حتما با روانپزشک یا روانشناس مشورت کنید افسردگی شما خفیف است

۳۰-۱۷ بهتر است هر چه زودتر با روانشناس مشورت کنید

۴۰-۳۱ افسردگی شما شدید است مشورت با روانشناس را فراموش نکنید

بیشتر از ۴۰ افسردگی شما بسیار است حتما با روان پزشک مشورت نمایید

پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده...
ما را در سایت پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده دنبال می کنید

برچسب : , , نویسنده : محمد رضا جوادیان tanzimekhanevadeh بازدید : 181 تاريخ : يکشنبه 17 مرداد 1395 ساعت: 6:28

نشانه های فیزیکی ابتلا به اختلالات روانی

مطالعات نشان داده اند که بیماری های روانی از راه های مختلف می توانند تظاهرات جسمی داشته و ناشی از تغییر رفتارها و عادات زندگی از جمله رژیم غذایی نامناسب باشند. کلیه 8 علامت فیزیکی زیر باید از نظر تشخیص بیماری های روانی سریعا به اطلاع پزشک رسانده شود:

چاقی: اینطور مشخص شده که کسانی که از بیماری های شدید روانی از جمله اختلال دو قطبی و اسکیزوفرنی رنج می برند، در معرض خطر بالاتری برای رسیدن به شاخص توده بدنی نامناسب هستند و شاخص توده بدنی آنها از عدد 30 بالاتر است. همچنین این افراد 3.5 برابر و کسانی که مبتلا به افسردگی اساسی هستند، 1.5 برابر بیشتر در معرض خطر چاقی قرار دارند. افزایش وزن، با عوامل شیوه زندگی در این افراد از جمله تحرک کمتر و عادات غلط غذایی مرتبط است.

خستگی: به گفته محققان کلینیک مایو برخی اختلالات روانی بیش از احساس اندوه و پریشانی، می توانند عوارض داشته باشند. یکی از این عوارض دیگر خستگی قابل توجه، انرژی پایین، و دست و پنجه نرم کردن با مشکلات خواب است. در این میان رابطه بین افسردگی و ابتلا به سندرم خستگی مزمن شناخته شده است.

درد مزمن: به گفته محققان مدرسه پزشکی هاروارد، کسانی که به درد مزمن مبتلا هستند، 3 برابر بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به مشکلات روانی قرار دارند. علاوه بر این کسانی که افسرده هستند نیز سه برابر بیش از دیگران دچار دردهای مزمن می شوند.

تیک و پریدن چشم: معمولا پرش چشم عارضه‌ ای شایع و خوش خیم است که به انقباضات متوالی و تکرار شونده عضلات پلک مربوط می‌ شود و اکثر افراد ‌در طول مدت زندگی چنین وضعیتی را تجربه می ‌کنند. به گفته محققان کلینیک مایو، ارتباطی بین تیک و پریدن چشم و ابتلا به اضطراب وجود دارد و اگر ادامه یابد باید توسط متخصص به طور کامل بررسی شود.

مشکلات سینوس: به گفته روان شناسان بین مشکلات سینوس و افسردگی ارتباط وجود دارد و این ارتباط اشاره می کند که یک چهارم افراد مبتلا به سینوزیت مزمن، دچار افسردگی هستند.

تهوع: از جمله علایم گوارشی ناشی از افسردگی عبارتند از احساس تهوع و استفراغ. همچنین فرد ممکن است دچار اسهال شود یا به طور مزمنی مبتلا به یبوست شود.

درد قفسه سینه: به طور واضح باید گفت که در صورت احساس چنین دردی بدون هیچ تاملی باید به پزشک مراجعه کرد و مورد آزمایش قرار گرفت. زیرا ممکن است علامت یک بیماری جدی قلبی باشد. ولی به طور کلی در هنگام افسردگی نیز این درد احساس می ‌شود.

احساس سرگیجه و منگی: این مورد نیز از دیگر علایم و نشانه‌ های افسردگی است. خیلی از افراد مبتلا به افسردگی به موقع درمان نمی‌ شوند. چون اغلب پزشکان در تشخیص علت اصلی این اختلالات دچار گمراهی می ‌شوند. به نظر می‌رسد که افسردگی به دلیل عدم تعادل در بعضی از مواد شیمیایی خاص مغز اتفاق می ‌افتد. بعضی از این مواد شیمیایی نقش موثری در چگونگی احساس درد دارند. بنابراین محققان معتقدند که نوع دردی که بیمار افسرده تجربه می ‌کند با سایر افراد متفاوت است.

منبع: activebeat/آوای سلامت

پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده...
ما را در سایت پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان tanzimekhanevadeh بازدید : 176 تاريخ : دوشنبه 11 مرداد 1395 ساعت: 13:35

روش هایی برای رهایی از استرس

شاید گمان کنید بهترین و مؤثرترین راه کاهش اضطراب و استرس پناه بردن به قرص های آرام بخش و مراجعه به مشاور است. هر چند نمی توان نقش مشاور و داروهای مختلف را در بهبود حس های این چنینی نادیده گرفت؛ ولی بهتر آن است که پیش از روی آوردن به شیوه هایی که بدون عارضه هم نیستند راه های ساده، کم خرج، آسان و قابل اعتماد را امتحان کنید، در اینجا ساده ترین و اثربخش ترین این راه ها را با شما به اشتراک می گذاریم.

نفس عمیق و کاهش استرس


اغلب ما تصور می کنیم تنفس ساده ترین کار انسانی است که نیازی هم به آموزش ندارد؛ اما این تصور کاملاً غلط است چراکه ما تنها در شرایطی می توانیم از مزایای خوب نفس کشیدن بهره مند شویم که آن را تمرین کنیم. برای این کار پیش از هر چیزی لازم است شما چند بار در طول روز نفس عمیق بکشید، نفسی که نه تنها ضربان قلب را کاهش می دهد و فشار خون را پایین می آورد بلکه موجب کاهش استرس و اضطراب هم می شود. تنفس عمیق راهی بسیار کم هزینه است که احتیاج به مکان خاصی ندارد و شما می توانید در منزل، هنگام کار و موقع رانندگی از مزایای آن بهره مند شوید.

موسیقی و کاهش استرس


اگر استرس و اضطراب تمام وجودتان را گرفته یک موسیقی آرم بخش بگذارید و با تمام وجود به آن گوش دهید. موسیقی مانند صدای دریا، اقیانوس، آواز پرندگان و هر نوای تسکین دهنده دیگری که در طبیعت شنیده می شود. این شیوه در مدت زمانی کمتر از آنچه فکرش را بکنید به شما آرامش می دهد و نگرانی و تشویش را از شما دور می کند. علاوه بر این، موسیقی آرام بخش به تقویت کارکرد قلب شما هم کمک قابل توجهی می کند.

رهای از استرس با ورزش


این روزها همه بهانه می آورند که وقت ندارند و مشغله های روزمره زمانی برای ورزش کردن باقی نمی گذارد. این در حالی است که ورزش به ویژه رشته هایی مانند یوگا از یک طرف موجب سلامت جسم می شود و از طرف دیگر به تقویت روحیه کمک می کند. نتایج به دست آمده از تحقیقات متعدد دانشمندان نشان می دهد، یوگا یکی از بهترین راه ها برای بالا بردن قدرت تفکر و رهایی از استرس و نگرانی است؛ البته باید در انتخاب رشته ورزشی دقت داشته باشید چون گاهی انتخاب غلط می تواند زمینه ساز اضطراب شود.

رهای از استرس با رژیم غذایی صحیح


در دنیای پیرامون ما به اندازه کافی برای نگرانی و استرس وجود دارد و بهتر آن است که خودمان با دست خودمان به این پدیده دامن نزنیم. یکی از مهم ترین کارهایی که باید انجام دهیم پیروی از یک رژیم غذایی صحیح است، رژیمی که چرب و شیرین نباشد و فست فودها سهم چندانی در آن نداشته باشند و در عوض میوه، سبزیجات، ماهی و خوراکی های دارای فیبر و امگا 3 بخش عمده رژیم غذایی شما را تشکیل دهند.

استرس و چای سبز


برای بسیاری از ما چای و قهوه بخش جدایی ناپذیر روزمان است، اما این دو نوشیدنی لذت بخش به علت وجود حجم بالایی از کافئین زمینه ساز افزایش استرس می شوند. بنابراین بهتر آن است جایگزینی برای آنها بیابید و پیشنهاد ما به شما چای سبز است. نوشیدنی دارای مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان که علاوه بر کمک به سلامت عمومی بدن در آرام شدن جسم و جان شما نقش عمده ای ایفا می کند.

فرار از استرس با خواب بیشتر


درست که بسیاری از ما هنگام استرس زیاد خواب به چشم هایمان نمی آید؛ ولی کمبود خواب یکی از عواملی است که خود موجب افزایش استرس می شود. به همین خاطر، افرادی که روزانه کمتر از 7 تا 8 ساعت می خوابند اغلب میزان بیشتری از استرس را نسبت به دیگران تجربه می کنند. بنابراین، تلاش کنید هر شب رأس ساعت معینی به تخت خواب بروید، در طول روز فعالیت فیزیکی داشته باشید، پیش از خواب شیر و آب بنوشید تا دچار کمبود خواب نشوید.

منبع naturalnews / شفقنا زندگی

پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده...
ما را در سایت پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان tanzimekhanevadeh بازدید : 166 تاريخ : چهارشنبه 6 مرداد 1395 ساعت: 15:30

نشانه های افسردگی

نشانه های آدم های افسرده

آدم‌های افسرده نشانه‌های روشنی دارند: غمگین و افسرده و بی‌توجه به اطرافند. اما آنهایی که افسردگی پنهان دارند چطور؟ آنها ممکن است که خیلی بیرون‌گرا و معاشرتی باشند. این افراد می‌توانند واقعیت را حتی از متخصصان هم پنهان کنند. چطور می‌شود آنها را شناسایی کرد و چطور می‌شود به آنها کمک کرد؟
بین ۱۰ تا ۱۵ درصد مردمی که افسردگی حاد دارند، دست به خودکشی می‌زنند. با وجود این برخی از مردم ممکن است آن را نادیده بگیرند و هرگز افسردگی خود را فاش نکنند. خیلی از آنها شخصیت اجتماعی متفاوتی دارند که با آنچه در درون‌شان می گذرد فرق دارد.

ممکن است شما هم آدم‌هایی را بشناسید که افسردگی خود را پنهان می‌کنند. با خواندن این متن می‌توانید علامت‌هایی را پیدا کنید که نشان می‌دهند مشکلی وجود دارد. یادتان باشد که وجود این علامت ها نشانه قطعی افسردگی نیست. اطرافیان هم درمانگر افراد افسرده نمی‌توانند باشند.

نقش آدم‌های اطراف آنجا مهم است که با پیدا کردن نشانه‌ها، فرد را تشویق به مراجعه به متخصص کنند و به او دلگرمی بدهند که کنارش خواهند بود.

نشانه های افسردگی در آدم ها

۱- ممکن است برونگرا و خوشحال به نظر برسند

محققان مرکز پزشکی دانشگاه روچستر دربافته‌اند که تشخیص افسردگی زمانی که افراد دچار «افسردگی شاد» هستند، دشوار است؛ به خصوص وقتی فرد افسرده مسن باشد. این گروه تحقیقاتی بر این باور است که برای برونگراها دشوار است که افسردگی خود را نشان بدهند. اما نباید تصور کرد که یک فرد برونگرا و اجتماعی نسبت به افسردگی ایمن است. باید حواس‌مان به نشانه‌های هشداردهنده باشد و بیش از همه، شنونده خوبی برایشان باشیم.

۲- ممکن است افسردگی خود را پنهان کنند

مسایل فرهنگی در میزان نشان دادن افسردگی موثر است. تحقیقات جالبی درباره رفتار اروپایی‌ها و استرالیایی‌ها در مقابل افسردگی انجام شده است. مثلا در استرالیا، باورهای غلطی درباره افسردگی وجود دارد که باعث می‌شود بسیاری از افراد مبتلا آن را آشکار نکنند. آنها ممکن است از مطرح کردن افسردگی خود دچار شرمندگی باشند یا بترسند که کارشان را از دست بدهند یا نتوانند از مرخصی بیماری خود به دلیل مشکلات مربوط به روان استفاده کنند. دلیلش این است که استرالیایی‌ها ۱۴ روز مرخصی به دلیل افسردگی می‌گیرند در حالی که اروپایی‌ها می‌توانند ۳۶ روز مرخصی باشند.

۳- ممکن است نیاز به درمان ترس‌ها و بیماری‌های گذشته داشته باشند

یک آدم موفق را تصور کنید که بچه‌های خوبی دارد، کار عالی و ازدواجی موفق. با این حال همچنان ممکن است که بخش دردناکی در زندگی گذشته این شخص وجود داشته باشد که هرگز به طور کامل درمان نشده است.

روانشناسان نام مخففی برای این گروه اشخاص برگزیده‌اند: «فردی که افسردگی‌اش را به نحو عالی پنهان کرده». اعتماد به نفس و شادی بیرونی این افراد در تضاد آشکار با آن چیزی است که در درون‌شان می‌گذرد. در چنین شرایطی، مشکل آنها اغلب نادیده گرفته می‌شود؛ به خصوص از سوی خودشان.

با این حال این افراد حتی ممکن است دست به خودکشی بزنند. تراژدی این است که هیچ کس نمی‌تواند به سادگی نشانه‌ای از افسردگی در این اشخاص بیابد و فرد مبتلا هم هرگز جرات نمی‌کند که با کسی در این باره حرف بزند. به همین دلیل ما همواره باید دوست یا فرد عزیزی را که درباره خستگی و اضطرابش حرف می‌زند جدی بگیریم و به حرف‌هایش با دقت گوش دهیم.

۴- ممکن است عادت‌های غذایی غیرعادی داشته باشند

بسیاری از کارشناسان معتقدند که ارتباط محکمی میان اختلالات تغذیه‌ای و افسردگی وجود دارد. این‌ها دو بیماری مختلف هستند که یکی از آنها ممکن است منجر به دیگری شود یا همزمان با هم رخ بدهد.

این روزها تعداد افرادی که از اختلالات تغذیه رنج می‌برند به مراتب بیشتر شده است. این موضوع می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد مثل فشارهای رسانه‌ها، تصورات افراد از شکل بدن و افسردگی.

اگر متوجه این نکته شدید که یکی از عزیزانتان دچار تغییرات عمده‌ای در غذا خوردنش شده، با او حرف بزنید و تشویقش کنید که دنبال درمان باشد. افسردگی پنهان ممکن است یکی از دلایلش باشد.

۵-ممکن است شادی‌شان الکی باشد

اغلب، افرادی که دچار افسردگی پنهان هستند، نسبت به چیزهایی که قبلا به آنها علاقه داشتند و هیجان نشان می‌دادند بی‌علاقه می‌شوند. اگر کسی ادعا کرد که قطعا افسرده نیست اما دیگر به چیزی اهمیت نمی‌دهد، این موضوع می‌تواند نشانه مشکل مهم‌تری باشد. از آنها بخواهید که درباره مشکل‌شان حرف بزنند. این نخستین قدم درمان است.

۶- ممکن است خشمگین و عصبی به نظر برسند

ما معمولا افسردگی را با نشانه‌هایی مثل غمگینی، ناامیدی، سودازدگی و گریه می‌شناسیم. اما نشانه‌های دیگری هم وجود دارد که اغلب ناشناخته می‌مانند چون آنها را به عنوان یک طغیان موقتی در نظر می‌گیریم. مثلا ما فکر می کنیم اگر کسی خشمگین شده، صرفا در لحظه عصبانی است اما در واقع خشم هم شیوه‌ای برای بروز افسردگی است. بسیاری از افراد از این شیوه برای بیان افسردگی‌شان استفاده می‌کنند.

۷- ممکن است دچار کم‌خوابی باشند

اگر فرد عزیز شما از کم‌خوابی شکایت می‌کند یا حتی از خواب زیاد، این موضوع می‌تواند یک نشانه هشدار باشد. اختلالات خواب نشانه‌ای از یک مشکل عمیق‌تر هستند: مشکلاتی مثل اضطراب، بی‌خالی و افسردگی.

مشکلات خواب و افسردگی ارتباط نزدیکی به هم دارند. بنابراین اختلالت خواب را نایده نگیرید. در بسیاری از موارد، افسردگی آنقدر نادیده و دست کم گرفته می‌شود که نتیجه بدی به بار می‌آید.

منبع: ایندیپندنت-بازنشر: سلامت نیوز

پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده...
ما را در سایت پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان tanzimekhanevadeh بازدید : 161 تاريخ : سه شنبه 5 مرداد 1395 ساعت: 18:09

چطور اعنماد به نفس داشته باشیم

چطور اعنماد به نفس داشته باشیم

افزایش اعتماد به نفس

ایجاد اعتماد به نفس، کشمکشی بی‎پایان است و ترویج آن فرایندی تدریجی‎ست. اما این‎جا ۹ روش برای تقویت اعتماد به نفس وجود دارد که به شما کمک می‎کند احساس ارزشمند بودن کنید:

برای بالا بردن اعتما دبه نفس،دیگران را آزار ندهید

تا قبل از این فکر می‎کردم شادی و اعتماد به نفس تنها در افراد مشهور و محبوب وجود دارد، اما موضوع این نیست. مقایسه زندگی‎تان با دیگران خطرناک است. چون باعث احساس بی‎ارزش بودن در برخی جنبه‎ها می‎شود. آن‎ها چیزی دارند که شما ندارید یا به گونه‎ای زندگی می‎کنند که فکر می‎کنید می‎خواهید آن گونه زندگی کنید. به خاطر داشته باشید که همه انسان هستیم و بخشی از انسانیت سروکار داشتن با ناملایمات است. خیلی از چهره‎های موفق هم مسائل شخصی دارند که هر روز اعتماد به نفس آنان را به چالش می‎کشد. به جای تمرکز بر چیزی که ندارید، بر اهداف، استعدادها و چیزهایی که از آنجام آن‎ها لذت می‎برید، متمرکز شوید. به جای تلاش برای تغییر اشتیاق و علاقه خود، آن‎ها را ترویج دهید.

برای بالا بردن اعتما دبه نفس،خوب است که در سکوت کار کنید

به هر دلیلی، باور عمومی این است که افرادی که جار می‎زنند، خودنمایی می‎کنند و خود را باشکوه جلوه می‎دهند، بیشترین اعتماد به نفس را در افراد دارند. بر این باوریم که اگر برای کاری در اجتماع سرشناس نباشی، به ارزش‎هایت بی‎توجهی می‎شود. موضوع مهم، این هم نیست. اغلب افرادی که بیشترین اعتماد به نفس را دارند، بیشترین فروتنی را دارند که ترجیح می‎دهند به دور از نورافکن عموم به کار خود بپردازند. کسی که چهره‎ی حقیقی قدرت، عمق و اعتماد به نفس را به نمایش می‎گذارد، همان کسی‎ست که می‎تواند رویایی را بدون ستایش دیگران دنبال کند.

برای بالا بردن اعتما دبه نفس،همه منتظر گرفتن مچ شما نیستند

اطمینان می‎دهم که تنها شما نیستید که فکر می‎کنید سیبل و هدف متحرک برای دیگران هستید. شما تنها کسی نیستید که نگران تفکر یا شناخت دیگران نسبت به خودش است. همه ما چنین هستیم. متاسفانه و در این مورد خدارا شکر که ما همگی مجذوب خویشتن هستیم. گفتگوی درونی‎مان، وقتی که متحیر از قضاوت دیگران نیستیم، اغلب با قبض‎هایی که باید بپردازیم، کارهایی که می‎خواهیم دوست‎مان انجام دهد و غذایی که این هفته برای پنجمین بار می‎خوریم، فراموش می‎شوند.

برای بالا بردن اعتما دبه نفس،خوب است با خنده‎ای آن را کم‎اهمیت جلوه دهید

هرکسی گاهی خرابکاری می‎کند. این امر اجتناب‎ناپذیر است مگر این‎که به زیر زمین بروید یا در جنگلی دوردست پناه ببرید که برخلاف موجودیت اجتماعی انسان است. راه آسان برای تقویت اعتماد به نفس این است که کاستی‎ها و نقاط ضعف خود و همچنین شکست در گام‎های بلند را بپذیریم و همچنین درک کنیم که آن اشتباهات شخصیت ما را می‎سازند. هر انکار یا مانع موقعیتی برای یادگیری، رشد و موفقیت در تلاش بعدی‎ست. اگر وقت افتادن نمی‎توانید کلی بخندید، حداقل یک لبخند بزنید.

برای بالا بردن اعتما دبه نفس،هرچه را که نمی‎توانید کنترل کنید، رها کنید

هرکسی می‎خواهد که مسوولیت زندگی خودرا بر عهده داشته باشد. اتفاقاتی که می‎افتند، افرادی که ملاقات می‎کنیم، روش اتمام چیزها، هرچیز و همه چیز در رابطه با زندگی‎مان این است که می‎خواهیم تحت کنترل‎مان باشد. متاسفانه، این ممکن نیست. هیچ کس نمی‎تواند کنترل کاملی بر هرچیزی که برایش اتفاق می‎افتد، داشته باشد. آن‎چه که می‎توانید کنترل کنید، بدون توجه به اتفاقات بیرونی، طرز برخورد و واکنش‎تان است. به عنوان پژواکی بر نکته قبل، اتفاقات منفی ناشی از بلندپروازی را با امید به رشد و شکرگزاری برای این موقعیت یادگیری بنگرید.

برای بالا بردن اعتما دبه نفس،از دیگران تعریف کنید

منفی‎گرایی درونی منجر به عادت‎های منفی بیرونی همچون سخن‎چینی، توهین و تهاجمات منفی می‎شود. راهی موثر برای کمک به تغییر مکالمه درونی منفی‎تان این است که آگاهانه عادت خود را به ستودن افراد تغییردهید. در جایگاهی بایستید که علیه تمرکز بر چیزهای ناراحت‎کننده‎ای است که افراد انجام می‎دهند، و در عوض به بهترین چیزها درون آنان بنگرید. همچنین در تعاریف خود صادق و بی‎ریا باشید. دیگران حرف اجباری و ساختگی را به خوبی درمی یابند. اگر سعی کنید که بهترین نکات را در افراد بیرون بکشید، شما هم به نوبه خود محبوب خواهید شد.

برای بالا بردن اعتما دبه نفس،با دیگران همکاری کنید

ما همیشه خیلی به خودمان سخت می‎گیریم. وقتی که پروژه‎ای را برای اولین بار آغاز می‎کنیم، یا سعی می‎کنیم کاری را انجام دهیم، احساس تنهایی می‎کنیم و تنها خودمان را مسوول نتیجه آن می‎دانیم. این هم به نوبه خود باعث می‎شود که بر بخش‎هایی از پروژه تمرکز کنیم که در آن کاستی داریم و اعتماد به نفس خود را هرچه بیشتر پایین می‎آوریم. خوب، چه می‎شود اگر به فکر جمع کردن افرادی با افکار مشابه باشید که مهارت‎های تخصصی برای انجام کاری در حد عالیداشته باشند؟ این به شما اجازه می‎دهد که بر چیزی که در آن به خوبی مهارت دارید متمرکز شوید. نه تنها در چیزی که به آن باور دارید شرکت خواهید کرد، بلکه استعدادهای‎تان توسط دیگران شناخته و ستوده می‎شوند.

برای بالا بردن اعتما دبه نفس،با خودتان خلوت کنید

ما در دوره‎ای با بیشترین ارتباطات در تاریخ بشر زندگی می‎کنیم. با اختراع شبکه‎های رسانه‎ای اجتماعی، احساس می‎شود که ما شش مکالمهدر هر زمان داریم. اگرچه انبوهی از اظهارنظرها، لایک‎ها و پست‎ها می‎توانند باعث بالابردن احترام به نفس‎تان شوند، علاوه بر آن ممکن است وقتی در هیچ رسانه اجتماعی شرکت نداریم، در ما احساس بی‎ارزش بودن ایجاد کنند. متاسفانه بسیاری از افراد، بخصوص در هزاره سوم، شادی خود را با میزان لایک‎های دریافتی در پست اینستاگرام خود می‎سنجند. این از سلامت عقل به دور است. سعی کنید یک قدم به عقب بردارید، تلفن خود را در محلی امن بگذارید و زمانی را فقط به انجام فعالیت‎های مورد علاقه تان اختصاص دهید.

برای بالا بردن اعتما دبه نفس،مهربان باشید

این ایده‎ای ساده است که اغلب انجام آن سخت‎ترین کار است. رفتن یک مایل بیشتر برای کمک به دوستی که دچار مشکل شده یا یک ساعت بیشتر ماندن برای کمک به همکاری که در انبوه گزارش‎ها گیر افتاده باعث می‎شود احساس اعتماد به نفس کنید و مانند نکته شماره شش در بالا، مهربانی و ارتعاشات خوب همیشه راه خود را برای بازگشتن به سمت‎تان می‎یابند. به بیان ساده‎تر، اگر مطابق با قانون طلایی رفتار کنید، افکار بلندتری نسبت به خود خواهید داشت.


کلیک کنید و بخوانید: شگردهای افزایش فوق‌العاده اعتماد به نفس در مجله خلاقیت شماره جدید

اعتماد به نفس فرار است، اما می‎توانید آن را بازیابید. به کاربردن نکات و مراحل ذکر شده در بالا می‎تواند نقطه آغاز باشد. وقتی که پاسخ‎ها معلوم باشند، اعتماد به وجود نمی‎آید بلکه وقتی اعتماد ساخته می‎شود که برای مواجهه با پرسش خود را آماده می‎کنید.

منبع: مجله حلاقیت

پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده...
ما را در سایت پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان tanzimekhanevadeh بازدید : 160 تاريخ : يکشنبه 3 مرداد 1395 ساعت: 19:55

رک بودن خوبه یا بد

زنها رک تر هستند یا مردها،رک بودن خوب است یا بد،چطور رک گو باشیم

راه حل جلوگیری از سوءتفاهم‌ها و بی‌احترامی‌ها در گفت‌وگوها، رک گویی یا صراحت است که در ادامه با سوال و جواب های رایج در این باره در حد قابل قبولی درباره آن بحث کرده ایم.


1- تعریف دقیق رک گویی چیست ؟


رک گویی یعنی صراحت لهجه و جسارت در بیان حقیقت، نه جسارت در بی احترامی به دیگران. یعنی صراحت بیانی که نفعی برای دیگران داشته باشد و مایه رنجش دیگران نشود. افرادی که به بهانه رک گویی هر آنچه را که به ذهن شان می‌رسد می گویند بی ادبی را با رک گویی اشتباه گرفته اند و نشانه بارزی از عدم اعتماد به نفس و دست کم گرفتن خود را به نمایش می گذارند. ادب و احترام در گفتار از هر چیزی مهم تر است و صراحت و صداقت یعنی روشن گویی و روشنی در گفتار که دور از هر گونه طعنه و منظور خاصی باشد که موجب رنجش نشود.


2- به نظر شما تفاوت رک گویی و رکیک گویی چیست؟


بددهانی نشانه ای از ناتوانی آدم ها در خویشتن داری است. رکیک گوها در حقیقت نوعی تخلیه روانی انجام می دهند یعنی در حالات نامطلوب خود جابه جایی انجام داده و آن ها را به صورت واژگان رکیک بروز می دهند. این روزها در میان برخی جوانان رکیک گویی نمادی از صمیمیت است که کم کم به صورت عادت در آمده و به آسیب اجتماعی منجر می شود.


3- آیا تفاوتی از لحاظ جنسیتی در زنان و مردان رک گو وجود دارد؟


به نظر می رسد آقایان رک گوتر باشند. به عنوان مثال، اگر عقیده یک مرد را درباره موضوعی بخواهید او راحت تر و با صراحت بیشتری ابراز عقیده می کند در حالی که یک خانم با حاشیه پردازی همان مضمون را بیان می کند که این مطلب را می توان به تفاوت جنسیتی در به کار بردن کلمات مربوط دانست اما از نظر علمی تفاوت فاحشی بین زن و مرد در رک گویی وجود ندارد.


4- رک گویی چه احساسی را در دیگران به وجود می‌آورد؟


اگر رک گویی به آسیب روانی منجر شود از شأن و اعتبار شخصیت رک گو می کاهد و روابط اجتماعی او را به خطر می اندازد و نزد دیگران از احترام کمتری برخوردار خواهد شد و نشان می دهد که فرد بر رفتار و هیجانات خود کنترل ندارد و دچار فقدان خویشتنداری و ضعف شخصیتی است که این از عدم بلوغ هیجانی وی حکایت دارد.


5- آیا می توان رک گو بود بدون این که به کسی آسیب زد؟


بله، با کنترل زبان و گفتارتان در نظر دیگران پخته تر، باهوش تر، مودب تر و خوش مشرب تر جلوه می کنید و مورد پذیرش و احترام همگان قرار می گیرید. برای این منظور باید مثبت بیندیشید و نیمه پر لیوان را ببینید و طوری رفتار کنید که قادر به انجام امور هستید. باید شکیبایی را تمرین کنید و آستانه تحمل خود را افزایش دهید. سریع از کوره در نروید و در اموری که کنترلی بر آن ها ندارید، بردباری به خرج دهید. باید پیش از سخن گفتن فکر کنید و با خوش زبانی به وقار و شخصیت خود بیفزایید.


6- آیا رک گویی با هوش هم ارتباط دارد؟


یکی از ویژگی های اشخاص باهوش توانایی آنان در پیش بینی آینده است؛ بنابراین به راحتی عواقب رک گویی های بی پرده را می توانند درک کنند.


7- آیا کارمندان باید با کارفرمای خود رک باشند؟


اگر منظور از رک گویی، صراحت گویی است باید گفت که صادقانه مسائل و مشکلات را در میان گذاشتن، از عواقب نامطلوب جلوگیری می کند و فرد می تواند بدون جبهه گیری و با استفاده از واژگان مناسب، آنچه را که نیاز سازمان است، مطرح کند.


8- رابطه رئیس از نظر میزان رک بودن با کارمندانش چگونه باید باشد؟


یکی از مهم ترین ویژگی های مدیران این است که بتوانند نیازهای مجموعه تحت مدیریت شان را به نحو مطلوب بیان کنند تا در پیشبرد هدف ها گام بردارند و صریح بودن روسا در این امر حیاتی است و پرده پوشی یکی از تراژدی های هر سازمانی است. روسا باید کارکنان را در ابراز عقاید خود تشویق کنند تا همکاری جمعی ایجاد شود. سازمان هایی که افراد آن با دیوار نامرئی مواجهند دچار آشوب روانی می شوند و کم کاری و تنش در آن سازمان ریشه می دواند.


9- رک گویی هم انواع دارد؟


بله، رک گویی می تواند کلامی یا عملی باشد. البته اگر شخص رک گو درصدد رنجاندن دیگری باشد و از روی قصد و عمد به آن مبادرت ورزد در حقیقت نوعی آسیب روانی به شخص وارد می کند و این عمل معمولا در مواقعی رخ می دهد که شخص درصدد انتقام از دیگری باشد و یا به نوعی حسادت باعث می شود که پرخاشگری خود را در قالب بی پرده گویی نمایان سازد و به شخصیت فرد خدشه وارد کند.

منبع: سلامت نیوز

پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده...
ما را در سایت پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان tanzimekhanevadeh بازدید : 193 تاريخ : جمعه 1 مرداد 1395 ساعت: 13:58

شناخت تیپ شخصیتی شما

شناخت تیپ شخصیتی شما

شناخت تیپ شخصیتی شما

شناخت تیپ شخصیتی

وقت شناسی، قابل اعتماد بودن، استفاده موثر از زمان و پیروی جدی از قوانین محل کار تماماً ویژگی‌هایی هستند که در افراد با شخصیت وظیفه شناسی دیده می‌شوند.این که فرد چگونه به شرایط واکنش می‌دهد عمدتاً به ویژگی شخصیتی‌اش بستگی دارد.

روان شناسان پنج تیپ شخصیتی اصلی را تعریف کرده‌اند که به طبقه بندی شخصیت انسان‌ها به روشی ساده کمک می‌کنند. این تیپ‌های شخصیتی به عنوان "پنج ویژگی شخصیتی بزرگ" نیز شناخته می‌شوند که بر اساس مدل پنج فاکتوری شخصیت استوار شده‌اند که خصوصیات فرد را توصیف می‌کنند و به شناسایی رفتار او کمک می‌کنند.

تقریباً یک سری پژوهش‌های مستقل، مدل پنج ویژگی بزرگ را در دهه‌ی 1960 پیشنهاد داده بودند اما در سال 1990 بود که پژوهشگر جی. ام دیگمن مدل پنج فاکتوری بزرگ شخصیت خودش را ارتقا داد که با استقبال گسترده‌ای روبه‌رو شد. این مدل بعداً در سطح سازمانی بالاتر توسط لویس گلدبرگ به کار گرفته شد. مشاهده شد که این مدل بیشتر ویژگی‌های شخصیتی شناخته شده را پوشش می‌دهد و ساختاری برای ادغام تمام نتایج پژوهشی و تئوری‌ها در روان شناسی شخصیت فراهم می‌کند. یافت شده که اساس ویژگی‌های شخصیتی و مدل پنج فاکتوری، عملی است و کارآیی آن از طریق مشاهده کنندگان و فرهنگ‌های مختلف به خوبی حمایت می‌شود.

پنج ویژگی شخصیتی عمده وجود دارند که بر روشی که ما رفتار می‌کنیم، شغلی که انتخاب می‌کنیم و سبک زندگی که داریم تأثیر می‌گذارند. اینها ویژگی‌های ذاتی هستند که بر وجود انسان حاکمند. هر فردی، ویژگی شخصیتی مشخصی را از خود نمایش می‌دهد که بر کل زندگی او غالب است. اگر چه ویژگی‌های شخصیتی مختلف با درجه‌های متفاوت حضور دارند اما یک ویژگی شخصیتی بر هر یک از ما غالب است که شخصیت و خصوصیات ما را انعکاس می‌دهد.

عصبانیت :

افرادی که شدت بالایی از عصبانیت را از خود نمایش می‌دهند از لحاظ عاطفی کمترین ثبات را دارند. آنها تمایل دارند به چیزهای کوچک، بیش از حد واکنش دهند و به راحتی ناراحت شوند. آنها برای کنترل استرس با مشکل مواجه می‌شوند و نسبت به حالت روحی منفی آسیب پذیر هستند. ثبات عاطفی کم که مرتبط با عصبانیت است یک عامل موثر در مشکلات مربوط به حالت روحی آنها است. موضوعات و مسئله‌های جزئی آنها را عصبانی و مضطرب می‌سازد. مطالعات نشان می‌دهد که این ویژگی شخصیتی، فرد را در معرض خطر افسردگی قرار می‌دهد.


شما جزو کدام یک از 5 تیپ شخصیتی هستید؟

چنین افرادی تمایل دارند جنبه‌ی منفی چیزها را ببینند و به آسانی درون حالت عاطفی منفی می‌لغزند. فردی که کج خلق است، در مورد چیزها و کارها نگران می‌شود و به آسانی هیجان زده، عصبانی و خشمگین می‌شود بهترین نمونه برای عصبانیت است.

برون گرایی :

این ویژگی شخصیتی تأثیر قابل توجهی روی رفتار اجتماعی دارد. افراد با ویژگی شخصیتی برون گرایی شدیداً اجتماعی هستند. آنها تمایل دارند مهارت‌های اجتماعی قوی داشته باشند و شدیداً دوستانه هستند. آنها تعامل داشتن با مردم را دوست دارند و از شرکت در اتفاقات اجتماعی مثل مهمانی‌ها لذت می‌برند. آنها جوینده‌ی توجه، مشتاق و علاقمند، پرحرف و عاشق شرکت در بحث‌های عمیق هستند. آنها جسور و به هنگام صحبت با دیگران بسیار راحتند. آنها به هنگام صرف وقت با خودشان، شدیداً ناراحت هستند در نتیجه همیشه در جمعی از افراد دیده می‌شوند. معلمان، سیاستمداران و فروشنده‌ها که از مشغول شدن با مردم لذت می‌برند تماماً نمونه‌هایی از این ویژگی شخصیتی هستند.

سازگاری و موافقت :

مودب و دلسوز بودن نشان افرادی است که این ویژگی شخصیتی را دارند. افراد با این ویژگی شخصیتی از کمک به دیگران بسیار مسرور می‌شوند. سازگاری و موافقت، مرتبط با رفتار خوب است. آنها افراد خوش قلب، شدیداً کمک کننده و قابل اعتماد هستند. به هنگام تعامل داشتن با افراد دارای این ویژگی شخصیتی می‌توان متوجه جنبه‌های مثبتی چون ادب، مودب و با ملاحظه بودن نسبت به دیگران شد. آنها همدلی بالایی دارند و سبک ارتباط‌ آنها نگرانی و احترام‌شان را نسبت به همکاران خود نشان می‌دهد. برخی از بهترین نمونه‌ها برای ویژگی شخصیتی سازگاری و موافقت کسانی هستند که یاری رسان، یکدل و بدون خود خواهی هستند.

وظیفه شناسی :

خود – انضباطی و وظیفه شناسی دو جنبه‌ی مهم شخصیت وظیفه شناسی هستند. فرد شدیداً وظیفه شناس کارهای روزانه‌ی خود را به منضبط‌ترین حالت ممکن انجام می‌دهد. او شدیداً مسئولیت پذیر، خوب سازمان دهی شده و در برنامه ریزی برای رسیدن به اهداف خود بسیار دقیق است. هم چنین او تمام گام‌های لازم را برای دستیابی به موفقیت در زندگی برمی‌دارد. افرادی که این ویژگی شخصیتی را از خود نمایش می‌دهند تمایل دارند تأثیر اعمال خود را پیشاپیش در نظر بگیرند.

آنها کارها را در محدوده‌ی باورهای اخلاقی خود به خوبی انجام می‌دهند و آن اعمال و کارها هرگز از خط قرمز‌های اخلاقی عبور نمی‌کنند. آنها به هنگام صحبت محتاط هستند و با اعمال خود سنجیده می‌شوند. آنها خود - کنترلی را تمرین می‌کنند و هرگز به طور آنی عمل نمی‌کنند.

افرادی که امتیاز بالایی در وظیفه شناسی دارند سخت کار می‌کنند و به سمت ایده‌آل بودن تلاش می‌کنند. آنها به طور موثر کار می‌کنند و عاشق کار هستند و دوست دارند در شغل خود برتر شوند. وقت شناسی، قابل اعتماد بودن، استفاده موثر از زمان و پیروی جدی از قوانین محل کار تماماً ویژگی‌هایی هستند که در افراد با شخصیت وظیفه شناسی دیده می‌شوند.

جنبه‌های مختلف زندگی، ویژگی‌های وظیفه شناسی را بازتاب می‌دهند. برای مثال، خانه‌ی آنها تمیز و سامان دهی شده و عاری از هر گونه بهم ریختگی است. لوازم روزانه مثل لباس و کتاب به خوبی مرتب شده‌اند به جای این که در اتاق بر روی هم انباشته شوند.


باز و پذیرا بودن :

افرادی که شخصیت باز و پذیرا را از خود نمایش می‌دهند، بی‌تعصب و پذیرای ایده‌های جدید هستند. آنها ماجراجو و مشتاق بیرون رفتن از منطقه‌ی راحتی خود برای تجربه‌ی چیزهای جدید هستند. آنها ترجیح می‌دهند از زندگی روتین یکنواخت خود بیرون بیایند. آنها به دنبال یادگیری چیزهای جدید هستند تا دانش و آگاهی خود را افزایش دهند. آنها از پیدا کردن راه‌حلی برای معمای خلاقانه لذت می‌برند. دانشمندان و هنرمندان ماهر، سطوح بالایی از پذیرا بودن و امتیاز بالایی از خلاقیت را دارند. پذیرا بودن کم، نشانه‌ی رفتار محافظه کارانه و عدم تمایل به پذیرش دیدگاه‌های روشنفکرانه است. اگر چه افراد با سطح پذیرا بودن پایین در نشان دادن مهارت‌های خلاقانه‌ی خود، خوب نیستند اما می‌توانند در انجام مشاغل یکنواخت، کارآمد باشند.

تست پنج شخصیت بزرگ :

برای تحقیق در مورد شخصیت، تست پنج شخصیت بزرگ همیشه در دسترس است و می‌تواند به شما کمک کند تا شخصیت خود را ارزیابی بکنید. این تست شامل پاسخ دادن به یک سری سوالات انتخابی چند گانه است که ضرورتاً هدف آنها شناسایی رفتار شما می‌باشد. اگر چه امتیازات بالاتر به این معنی است که شما ویژگی شخصیتی مشخصی دارید اما امتیازات کم ضرورتاً به این معنی نیست که شما در همه‌ی ویژگی‌های شخصیتی، ضعیف هستید. اگر چه پژوهشگران معتقدند که این تست روان شناسی در ارزیابی رفتار واقعی خیلی موثر نیست اما به داشتن ذهنیتی از شخصیت فرد و شناسایی رفتار اجتماعی او کمک می‌کند.

این تست شخصیت می‌تواند به افراد کمک کند تا شغلی را که مناسب ویژگی شخصیتی آنها است انتخاب بکنند و می‌تواند به عنوان سیستم راهنمایی مسیر شغلی برای تشخیص زمینه‌ی علاقه‌ی شما عمل کند. استخدام کنندگان نیز می‌توانند از این تست برای ارزیابی کارمندان خود استفاده بکنند. بسته به شخصیت فرد مورد نظر، استخدام کننده می‌تواند تشخیص دهد که آیا او برای این سمت مناسب است یا نه. بنابراین چه برای ارتقای شغلی باشد چه برای ارزیابی استخدام شوندگان، این تست شخصیت قطعاً می‌تواند یک چیز با ارزش در این زمینه باشد.

منبع: سلامت نیوز

پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده...
ما را در سایت پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان tanzimekhanevadeh بازدید : 187 تاريخ : جمعه 1 مرداد 1395 ساعت: 13:58